Apdrošinājuma ņēmējs ir persona vai uzņēmums, kurai pieder apdrošināšanas polise. Tas nozīmē, ka fiziska vai
juridiska persona ir parakstījusi apdrošināšanas līgumu un ir atbildīgi par prēmiju apmaksu un citu
nosacījumu izpildi pieteiktas atlīdzības gadījumā.
Piemēram, mazs uzņēmums ar nosaukumu "Pilsētas Kafe" iegādājas apdrošināšanas polisi, lai aizsargātu savu
īpašumu un citus tajā esošos aktīvus, piemēram, virtuves iekārtas, mēbeles un elektroniku no iespējamiem
bojājumiem, piemēram, ugunsgrēkiem, zādzībām vai dabas katastrofām. Šajā gadījumā "Pilsētas Kafe" ir
apdrošinājuma ņēmējs, jo tas ir uzņēmums, kas ir iegādājies apdrošināšanas polisi un ir atbildīgs par
prēmiju samaksu. Pat ja uzņēmums pats par sevi nav fiziska persona, tas tik un tā var būt apdrošinājuma
ņēmējs kā juridiska persona.
Svarīgākais, kas ir jāzina apdrošinājuma ņēmējam:
- Īpašumtiesības: Apdrošinājuma ņēmējs ir tas, kuram ir tiesības uz polises priekšrocībām, pat ja
tas nav
apdrošinātā puse. Piemēram, vecāks var noslēgt sev dzīvības apdrošināšanas polisi un būt gan
apdrošinājuma ņēmējs, gan apdrošinātā persona. Un otrādi, viens un tas pats vecāks varētu parakstīt
dzīvības apdrošināšanas polisi savam bērnam. Šajā scenārijā vecāks ir apdrošinājuma ņēmējs, bet bērns ir
apdrošinātā persona.
- Prēmijas maksājumi: Apdrošinājuma ņēmējs maksā prēmijas, lai līguma nosacījumi tiktu izpildīti no
ņēmēja
puses attiecībā pret apdrošinātāju, tādā veidā nodrošinot, ka polise ir aktīva. Laicīgi neveicot
prēmijas apmaksu vai kārtējo maksājumu, ja polise iegādāta ar dalīto maksājumu, tad apdrošinājuma ņēmējs
riskē ar to, ka iestājoties kādam no apdrošinātajiem riskiem, apdrošināšanas sabiedrība var būt tiesīga
atteikt atlīdzības izmaksu, jo apdrošinājuma ņe'mējs nav pildījis savu apņemšanos par polises apmaksu
tam paredzētajā termiņā.
- Polises izmaiņas: Apdrošinājuma ņēmējam ir tiesības veikt izmaiņas polisē, piemēram, atjaunināt
labuma
guvēja vārdu vai nosaukumu, mainīt seguma limitus vai pievienot papildu apdrošinātās personas vai,
piemēram, polises darbības teritoriju, kā arī vairākus citus polises nosacījumus vienojoties ar
apdrošinātāju par šīm izmaiņām un papildu piemaksām, ja tādas ir piemērojamas palielinot apdrošināto
risku klāstu vai summas.
- Atlīdzības pieteikšana: Ja iestājas apdrošināšanas gadījums, kas ir minēts polises segumā,
apdrošinājuma
ņēmējs iesniedz atlīdzības prasību apdrošināšanas sabiedrībai, kas izdevusi konkrēto polisi. Pēc
apstiprināšanas atlīdzība tiek izmaksāta pamatojoties uz polises noteikumiem un apdrošināto risku
limitiem. Atkarībā no apdrošināšanas veida atlīdzību var saņemt apdrošinājuma ņēmējs, apdrošinātā
persona (ja tā atšķiras no apdrošinājuma ņēmēja) vai nosauktais patiesais labuma guvējs.
- Apdrošināšanas veidi: Termins "apdrošinājuma ņēmējs" attiecas uz dažādiem apdrošināšanas veidiem,
neatkarīgi no tā, vai tā ir veselības apdrošināšana, transportlīdzekļa, dzīvības, īpašuma apdrošināšana
un jebkāds cits apdrošināšanas veids.
- Patiesā labuma guvēji: Konkrētās apdrošināšanas polisēs, īpaši dzīvības apdrošināšanā, labuma
guvējs ir
noteikts, lai saņemtu atrunāto kompensāciju konkrēta notikuma (piemēram, apdrošinātā nāves) gadījumā.
Kamēr apdrošinājuma ņēmējs kontrolē polisi, labuma guvējs ir tas, kurš saņem atlīdzības izmaksu.
Apdrošinājuma ņēmējs parasti ir tiesīgs mainīt patiesā labuma guvējus, ja vien konkrētajā polisē vai tās
noteikumos nav atrunāts pretēji.
Apdrošinājuma ņēmēja tiesības
- Tiesības uz informāciju: Apdrošinājuma ņēmēji var pieprasīt pilnīgu informāciju par savu polisi,
tostarp
noteikumiem, ierobežojumiem, segumiem, limitiem, izņēmumiem, prēmiju maksājumu informāciju, kā arī visu
apdrošinātājam pieejamo infromāciju par apdrošinājuma ņēmēju.
- Tiesības saņemt dokumentus: Apdrošinājuma ņēmējam pēc apdrošināšanas polises iegādes vai
atjaunošanas ir
tiesības saņemt polises dokumentu, kas ir līguma juridiskais pierādījums.
- Tiesības uz privātumu: Apdrošināšanas sabiedrībām ir pienākums aizsargāt apdrošinājuma ņēmēju
personas
un sensitīvos datus. Apdrošinājuma ņēmējam ir tiesības zināt, kādi dati tiek vākti un kā tie tiks
izmantoti.
- Tiesības uz pārsūdzību: Ja apdrošinājuma ņēmējs nav apmierināts ar saņemto pakalpojumu vai
noregulēto
atlīdzību, tas var iesniegt pretenzijas un meklēt risinājumu. Latvijā strīdus starp apdrošinājuma ņēmēju
un apdrošināšanas sabiedrību izskata regulē Ombuds.
- Tiesības anulēt polisi: Atkarībā no polises veida un tās noteikumiem apdrošinājuma ņēmējiem var
būt
pieejams polises pārtraukšanas periods, kura laikā var anulēt polisi un saņemt atmaksu (bieži vien
atskaitot administratīvās maksas). Vienīgais izņēmums ir OCTA polise, kur pamatojoties uz OCTA likuma
10. panta 3. daļu drīkst pārtraukt pirms termiņa tikai noteiktos gadījumos.
Apdrošinājuma ņēmēja pienākumi
- Godprātības princips: Apdrošināšanas līgumu pamatā ir godprātības princips (no latīņu valodas
uberrima
fides), kas nozīmē, ka apdrošinājuma ņēmējam, sniedzot informāciju par sevi, apdrošināto objektu vai
personu, jābūt godīgam un nenoklusēt nianses. Jebkāda informācijas slēpšana vai maldināšana var novest
pie vienpusējas polises anulēšanas vai atlīdzības izmaksas atteikuma.
- Pienākums maksāt prēmijas: Apdrošinājuma ņēmējiem ir jāapmaksā polises prēmija laicīgi pirms
apmaksas
termiņa beigu iestāšanās, lai polise būtu derīga. Kavēti maksājumi var rezultēties ar to, ka polise tiek
anulēta vai tiek atteikta atlīdzības izmaksa.
- Pienākums ziņot par izmaiņām: Noteiktas izmaiņas var ietekmēt polises nosacījumus. Piemēram, ja
persona,
kas ir apdrošināta ar nelaimes gadījumu apdrošināšanas polisi, sāk augsta riska nodarbošanos, par to ir
jāinformē apdrošinātājs, lai polisē veiktu nepieciešamos papildinājumus, citādi konkrētās nodarbošanās
vai hobija laikā gūtās traumas var nebūt iekļautas iepriekš izdotajā polisē.
- Pienākums ievērot polises nosacījumus: Daudzām polisēm ir noteikti nosacījumi, piemēram, drošības
pasākumi vai drošības sistēmas iegādājoties mājokļa vai transportlīdzekļa apdrošināšanu. Apdrošinājuma ņēmējam nosacījumi ir jāievēro, lai
polisē minētie riski būtu apdrošināti.
- Pienākums ziņot par citām atlīdzību izmaksām: Ja apdrošinājuma ņēmējs vai labuma guvējs par
apdrošināšanas gadījumu jau ir saņēmis atlīdzību no citas apdrošināšanas kompānijas vai bankas,
apdrošinājuma ņēmējam ir obligāti par to jāinformē apdrošinātājs, kuram tiek pieteikta jauna atlīdzība
iesniedzot visu nepieciešamo informāciju un dokumentāciju, kas saistīta ar konkrēto gadījumu un citām
izmaksām, kuras persona ir saņēmusi vai pieteikusi citā sabiedrībā.
- Pienākums sadarboties: Atlīdzības iesniegšanas procesā apdrošinājuma ņēmējam ir jāsadarbojas ar
apdrošinātāju, nodrošinot piekļuvi bojātajai manta vai īpašumam, dokumentiem un gadījuma apstākļu
skaidrojumiem.
- Pienākums novērst zaudējumu rašanos: Pat ar apdrošināšanas polisi, apdrošinājuma ņēmējiem ir
netiešs
pienākums veikt iespējamos drošības pasākumus, lai novērstu vai mazinātu zaudējumu rašanos savai vai
trešās puses veselībai un mantai.
← Visi Bloga Raksti